Få succes med at flytte virksomhedens filarbejde i skyen

Digitalisering med SharePoint

Udnyt SharePoint og bliv mere effektiv

Vi ved det godt... der gemmer sig masser af skjulte omkostninger i virksomheden, når medarbejdere har svært ved at finde den rette information, skal bruge unødig tid på at analysere data og informationer samt manuelt opdatere, sikre og vedligeholde informationer. Faktisk har internationale analyser påvist, at produktiviteten kan stige med op til 30% ved en effektiv adgang til relevante informationer, idet medarbejderen slipper for at løse samme opgave flere gange og samtidig bliver en bedre beslutningstager ud fra et oplyst grundlag.

Tager du SharePoint i brug på den rigtige måde, så kan du derfor hente en del af denne gevinst - alene ved at udnytte de indbyggende standard funktioner som I allerede betaler for i jeres Microsoft 365 abonnement.

Udfordringen er dog typisk, at det er vanskeligt at komme i gang, da informationerne på netværksdrevene har opbygget sig over årtier med tilhørende manglende struktur. Derfor er det væsentligt at starte rigtigt ud og evt. søge ekstern støtte, så I får grebet opgaven rigtigt an.

Læg en handlingsplan for migrering af filserver til SharePoint og Microsoft 365

Planen kan med fordel inkludere:

  • Strategisk planlægning og mål
  • Identificering af interessenter
  • Afklar governance principper
  • Opbygning af informationsarkitektur
  • Indholdsrevision
  • Migrering i faser
  • Brugeradoption og træning
  • Kontinuerlig forbedring og governance

Start med en strategisk plan og mål:

Før du dykker ned i migreringen, er det afgørende at etablere en klar vision og strategi. Dette kræver ikke en udtømmende opgørelse, men snarere en forståelse på højt niveau af din organisations mål.

  • Definer klare mål for migreringen. Det kan f.eks. være at der er fokus på forbedret samarbejde, bedre informationsstyring, forbedret sikkerhed eller optimerede arbejdsgange.
  • Identificer nøgleinteressenter og dan en styregruppe.
  • Etabler styringsprincipper til at styre migreringen og fremtidig indholdsstyring.
  • Udfør en målrettet indholdsrevision
    •  

Vi har så meget indhold, hvordan håndterer vi det?

Selvom det nok er svært at få en fuld opgørelse af jeres indhold, kan en målrettet tilgang give værdifuld indsigt:

  • Brug værktøjer til hurtigt at analysere din filstruktur og identificer store eller problematiske områder.
  • Fokuser først på de mest aktive og kritiske indholdsområder.
  • Engager afdelingsledere/nøglepersoner til at identificere deres vigtigste indhold og arbejdsgange.
  • Design SharePoint-informationsarkitekturen

I stedet for at migrere alt på én gang, anbefaler vi en trinvis tilgang:

  • Start med et pilotprojekt med fokus på en enkelt afdeling eller et enkelt indholdsområde.
  • Brug piloten til at finjustere din kommende migreringsproces og identificere potentielle problemområder.
  • Migrer gradvist andre afdelinger eller indholdsområder ud fra erfaringerne fra pilotprojektet.

Udnyt SharePoints moderne funktioner

Opbyg en informationsarkitektur som understøtter den virksomhed i er og ønsker at være. En arkitektur som gør det nemt for brugere at finde information, lagre nye informationer og samarbejde.

Det kan f.eks. være:

  • SharePoint kommunikationssider til intranet, håndbøger, FAQ’er og vidensdeling.
  • Microsoft Teams til samarbejde om projekter
  • Brug Microsoft Lister til styre strukturerede data
  • Brug SharePoint Syntex til at automatisere indholdsklassificering, metadataudtrækning, digitalsignatur og andre automatiseringer – alt efter jeres behov
  • Brug Copilot til at skabe agenter der øger effektiviteten og arbejdsglæde ved at gøre det nemt at finde relevant information

Sørg for at skabe fokus på brugeradoption og træning

En vellykket migrering handler ikke kun om at flytte filer - det handler i ligeså høj grad om at ændre den måde, folk arbejder på:

  • Udarbejd en forandringsplan, der understøtter overgangen til SharePoint
  • Udarbejd målrettet træningsmateriale til brugere
  • Identificer og styrk superbrugere, som kan støtte deres kollegaer i overgangsfasen samt ved løbende onboarding af nye medarbejdere

 

Indfør processer der støtter Microsoft 365 og SharePoint-miljøet efter migreringen

Opbygning af en stærk informationsarkitektur i SharePoint og Microsoft 365 er ikke en engangsoperation. Det kræver et løbende vedligehold, hvor man med fordel kan anvende rapportering i platformen til at skabe overblik samt 3. parts værktøjer til den løbende styring.

  • Implementer automatiserede processer for oprettelse, vedligeholdelse og arkivering af Teams og SharePoint websteder
  • Gennemgå og forfin regelmæssigt informationsarkitekturen baseret på brugerfeedback og brugsanalyser
  • Etablér en strategi for styring af indholdslivscyklus for at forhindre fremtidig rod og uhensigtsmæssig spredning i indhold

Har du brug for assistance?

Hos Evobis har vi hjulpet en række virksomheder med transformationen.

Vi kan bl.a. hjælpe med at

  • Afdække organisationens behov
  • Designe jeres kommende informationsarkitektur
  • Designe og udvikle løsninger til jeres fremtidige SharePoint og Teams websteder
  • Rådgive og implementere jeres fremtidige governancemodel, som sikrer at indhold altid gennemgår en relevant livstidscyklus, og at der er styr på indhold og adgangsrettigheder
  • Sikre at indhold kan anvendes i fremtidige Copilot/AI-projekter.

Få styr på Governance i jeres nye løsning

Som nævnt ovenfor, så er det vigtigt at bygge en fremtidssikret informationsarkitektur der understøtter brugerens måde at arbejde og samarbejde på i jeres organisation.

Men det er også vigtigt, at løsningen fremadrettet kører optimalt. Ved at tegne en Microsoft 365 serviceaftale med Evobis, får du adgang til en suite af værktøjer, der hjælper dig med at løse de udfordringer som du vil stå overfor ifm. at flytte jeres filhåndtering ud i skyen, alt imens du booster brugeradoption og produktiviteten.

Kontakt os, hvis du har spørgsmål

Vi står klar til at besvare dine spørgsmål og hjælpe dig godt videre. Uanset om du har brug for rådgivning om vores produkter eller hjælp med en bestilling, er vi her for dig – kontakt os gerne, vi glæder os til at hjælpe!

Claus Bech Espensen

Claus Bech Espensen

Business Development Manager


ce@evobis.dk +45 22 49 12 62 LinkedIn