fbpx

Kære IT-chef: Får du nok ud af dit Microsoft 365 abonnement?

Mange virksomheder har i dag et Office 365 abonnement, da det ofte kan være fordelagtigt at købe sine licenser til bl.a. Office pakken via Office 365. Men den selv samme licens indeholder meget mere end du aner. Vidste du for eksempel, at de fleste licenser indeholder OneDrive for Business med 1TB plads til hver af dine brugere? Hvis du synes, at det er interessant, så læs endelig videre!

Dit Office 365 abonnement rummer et stort potentiale, som mange ikke får udnyttet til fulde. De forskellige abonnementer indeholder en lang række produkter, som hver især kan være en potentiel besparelse i dit IT-budget eller en effektivisering for virksomheden. Nu hvor du alligevel betaler for licenserne, skulle vi så ikke give dig indblik i hvad du går glip af?

Tre af de mest oversete fordele ved Office 365

Vi har efterhånden beskæftiget os med Office 365 i en årrække – og ser man tilbage på den tid er det ret nemt at definere en række “klassiske scenarier”, som kan give dig besparelser på dit IT-budget. Vi tager en hurtig guidet tour igennem nogle af de produkter i Office 365, som kan give dig mere værdi for pengene samt indsigt i mulighederne i platformen.

OneDrive for Business

Vi nævnte i indledningen den gratis plads på 1TB for hver af dine brugere. Det kan erstatte dele af din gamle filserver, som i dag sikkert bruges til bl.a. medarbejdernes personlige drev.

Ikke nok med det, så får dine brugere også en række nye features som bl.a. øget tilgængelighed til filerne via bl.a. mobile enheder og muligheden for at synkronisere de mest anvendte filer ned på ens lokale PC, så de er lige ved hånden, når de skal bruges.

Ydermere giver OneDrive for Business mulighed for let men sikker deling af dokumenter både internt og eksternt. Var det lige lyden at en FTP-server, som du slukke for dér eller afmelding af virksomhedens DropBox for Business?

Nu tænker du måske “hvad så med sikkerheden?” – bare rolig, her har man i Office 365 en lang række muligheder for at styre adgange samt politikker for deling m.v., så dine brugere er i sikre hænder.

SharePoint Online

Som en del af Business Premium, Business Essentials eller Enterprise licenserne indgår altid SharePoint Online.

SharePoint Online kan bl.a. bruges til dokumenthåndtering, som i dag måske lægger på din filserver. Så hvorfor ikke få etableret et par afdelings-områder i SharePoint, så dokumenterne kan flyttes og du endegyldigt kan opnå besparelsen på din filserver?

Der findes i dag et hav af muligheder for at transformere din filserver til SharePoint – og endda et gratis migreringsværktøj, som kan hjælpe dig godt på vej!

Derudover giver SharePoint dig mulighed for at styrke kommunikationen i virksomheden og samle vigtig viden på centrale placeringer, som er let tilgængelig for de relevante medarbejdere på de rigtige tidspunkter – uanset hvor i verden de måtte befinde sig.

Microsoft PowerApps

Nogle implementeringer kan give en direkte besparelse i kroner/øre, imens andre ikke så let kan måles med mindre implementeringen direkte erstatter andre software produkter, abonnementer eller simplificerer en implementering i virksomheden. Et af de mere interessante produkter i nyere tid er Microsoft PowerApps, som giver jer mulighed for at stille information til rådighed på mobile enheder i et kontrolleret miljø uden at skulle investere i en special-udviklet app.

Det kan give mulighed for at stille den rette information til rådighed for medarbejdere, som er på farten eller give mulighed for at indrapportere direkte fra mobilen og udnytte enhedens GPS, kamera, mikrofon mv.

Samtidig arbejder Microsoft PowerApps direkte sammen med Microsoft Flow til procesunderstøttelser samt de øvrige produkter i Office 365 som eksempelvis SharePoint og OneDrive.

Ofte vil en investering i effektivisering med ovenstående produkter kunne anses som en besparelse på længere sigt.