Når man hurtigt lige ser Viva Connections, ja så ligner det lidt et intranet, men leveret inde i Microsoft Teams. Så hvad betyder denne nye udvikling egentlig for dit SharePoint intranet, som du måske har brugt år på at opbygge …?
Viva Connections er et nyt rammeværktøj, hvorigennem du kan levere dit intranet
– et helt nyt vindue til jeres vigtige virksomhedsinformationer. Kort sagt gør Viva Connection virksomhedens nyhedsfeeds, dokumenter og andet indhold fra dit SharePoint intranet tilgængelig i Microsoft Teams – og så er det gratis, en del af jeres online abonnement
Det indhold, som du ser i Viva Connections, vil allerede være tilgængeligt i SharePoint. Og du skal stadig bruge et veldrevet SharePoint intranet for at kan udnytte Viva Connections.
I dag bruger flere og flere medarbejdere Microsoft Teams som deres primære sted at kommunikere og samarbejde med kolleger. Mens mange af dem stadig åbner SharePoint intranettet hver dag, logger andre direkte på Teams og bruger næsten al deres tid der. For disse medarbejdere er Viva Connections en måde at få adgang til det indhold, de har brug for at se, selvom de ikke logger ind på SharePoint dagligt. Altså en ny dør til virksomhedens informationer. Det er smart.
Du ved, at brugeroplevelse er vigtig i moderne løsninger. Her tilbyder Viva Connections os nogle gode muligheder. Der er tre vigtige nye funktioner til Teams som øger brugeroplevelsen kraftigt:
Microsoft Teams har indtil nu grundlæggende været en chatapp. Men med Viva Connections vil brugerne få adgang til en bredere vifte af ressourcer. Nu kan de se virksomhedsnyheder, SharePoint-websteder, som de ofte besøger, og dokumenter, som de har arbejdet på for nylig. Det er de samme typer funktioner, som de allerede ville se på deres SharePoint intranethjemmeside – nu ført ind i Teams vha. Viva Connections.
Viva Connections gør det muligt for Intranetredaktører at oprette nyhedsfeeds, der leverer personligt indhold til hver bruger. Du kan nu udgive indhold og sikre, at alle i virksomheden – eller alle i en bestemt målgruppe – ser meddelelser eller nyheder, der er relevante for dem i Teams.
Viva Connections er også i stand til at servere personligt indhold direkte i Teams baseret på den enkelte medarbejders aktivitet og interesser. Hvis en af dine nære kolleger f.eks. har foretaget ændringer i et dokument, som du har arbejdet på for nylig, kan disse oplysninger blive vist i nyhedsfeedet.
Med Viva Connections får den enkelte medarbejder adgang til et mobilvenligt dashboard (dog ikke frigivet endnu), hvor der tilbyder apps, værktøjer og indhold. Dette gør det lettere at finde de widgets, de bruger oftest, og sparer dem tid på den daglig jagt efter filer eller andre oplysninger.
Når nu folk bruger så meget tid i Teams, så kan det ske, at de ikke altid lige får logget ind på intranettet og går måske glip af vigtige virksomhedsnyheder eller opdateringer. Ved at bringe det indhold, der er har oprettet på SharePoint intranettet, ind i Viva Connections, kan I være mere sikker på, at jeres kommunikationsindsatser ikke går til spilde.
En af hovedårsagerne til, at Teams er blevet så populær inden for det seneste års tid, er på grund af hjemmearbejdet under COVID-19 pandemien. Men når dine medarbejdere bruger mere og mere tid i Microsoft Teams fordi de er væk fra kontoret, kan de begynde at føle sig frakoblet virksomheden og deres kolleger. Ved at bringe virksomhedskommunikation og nyheder ind i Teams kan vi bedre forebygge engagementsudfordringer.
Viva Connections præsenterer også en meget mobilvenlig metode til at levere virksomhedsindhold. Det øger sandsynligheden for, at medarbejdere følger med og dermed også føler sig mere som en del af fællesskabet. Bemærk: Den mobile version af Viva er ikke blevet frigivet endnu – men kommer snart.
Nej – overhovedet ikke. tværtimod. Hvis Viva Connections skal fungere godt, skal du stadig bruge et godt intranet i SharePoint med passende websteder og god informationsstyring. På samme måde skal du stadig kende dine brugere, og hvem dine målgrupper er. Denne form for indholdsstyring levere ikke sig selv. Derfor er et veldrevet underliggende SharePoint intranet hele nøglen til succes med Viva Connections.
Nedenfor vises, hvordan dit SharePoint-kommunikationswebsted kan se ud med Viva Connections inde i Microsoft Teams.
Viva Connections kommer ikke automatisk, som så mange andre nye funktionaliteter i Teams ellers har det med at dukke op. Det kræver at man installerer det på egen tenent.
Forudsætningen for at det skal fungere, er at I har et moderne SharePoint Online-kommunikationswebsted (klassiske SharePoint-websteder understøttes ikke af Viva Connections) – gerne “Homepage”. Viva Connections fungerer pt. kun på desktop- versionen af Microsoft Teams. Mobil kommer senere på året.
For at gennemføre installation af Viva Connections, skal du have fat den nyeste SharePoint Management Shell installeret, så du kan køre installationsscriptene. Du skal også bruge SharePoint-administrator- og Teams-administrator oplysninger for at udføre installationen.
Du kan selv hente scriptet til installation af Viva Connections på Teams. Her får du et link til en guidede gennemgang af, hvad der skal til for at komme i mål.
Ønsker du som alternativ, at oprette adgang til et andet SharePoint Websted end Homepage, så har Evobis mulighed for at hjælpe med at tilpasse scriptet til det.
Har du ellers brug for hjælp til installation og/eller mere uddybende informationer om hvad Viva Connections er og kan gøre for jer, så er vi klar til at hjælpe.
I en kommende blog vil jeg fortælle mere om mulighederne for yderligere integrationer mellem jeres SharePoint Intranet til Microsoft Teams for endnu bedre samarbejde og videndeling i organisationen.
Held og lykke med at gøre brugeroplevelsen og jeres kommunikation endnu mere nærværende for jeres medarbejdere.
ce@evobis.dk